سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس بسیار به درس و مباحثه علم بپردازد، آنچه را فرا گرفته از یاد نبرد و آنچه را ندانسته فرا گیرد . [امام علی علیه السلام]
شاه بیت پیشنهاد پوتین توقف غنی‌سازی است - کرمانشاه
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • دکتر صادق زیبا کلام استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره نتایج اجلاس سران پنج کشور ساحلی در تهران و سفر پوتین رییس جمهوری روسیه به ایران بر این باور است که ارزش این اجلاس بیش از آنکه مربوط به جزئیات آن و توافقاتی که میان ایران و 4 کشور ساحلی دریای خزر و روسیه صورت گرفت، باشد به پرستیژ بین‌المللی و اعتباری که این اجلاس و آمدن پوتین برای ایران در پی داشت نهفته است.

    استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب گفت: سندی که به عنوان توافقنامه منتشر شد و پنج رییس جمهور آن را امضا کردند، یکسری کلیات بود در مورد همکاری‌های منطقه‌ای و هیچ چیز مشخص و ملموسی برای تقسیم‌بندی خزر به دست نیامد.

    به گفته وی، مساله تقسیم دریای خزر از زمانی اهمیت پیدا کرد که ما شاهد پیدا شدن نفت و گاز و انرژی در این دریا هستیم. بنابراین، اهمیت خزر و اینکه سهم هر کشور چقدر است برمی‌گردد به اهمیت نفت و گاز دریای خزر.

    زیبا کلام در ادامه در خصوص تاثیر سفر پوتین رییس جمهوری روسیه در روند پرونده هسته‌ای ایران و پیشنهاد او برای رفع بحران هسته‌ای ایران گفت: پرونده هسته‌ای ایران برخلاف گفته‌های احمدی‌نژاد مفتوح است و مساله هسته‌ای ایران حل نشده است و فکر می‌کنم پیشنهادی که پوتین آورده فقط پیشنهاد کشورهای 1+5 نیست بلکه روسیه هم روی این پیشنهاد حرف دارد.

    وی ادامه داد: به نظر می‌رسد روسیه نظرش این است که ایران این پیشنهاد را قبول کند چرا که روس‌ها پیشنهادی را آورده‌اند که روی آن نظر دارند و قائل به این هستند که به این شکل بحران هسته‌ای ایران حل شود.

    زیبا کلام تصریح کرد: روس با طرح این پیشنهاد در واقع به نوعی به ما می‌گویند که اگر این پیشنهاد را نپذیریم نباید روی حمایت آنها حساب کنیم و در واقع ایران زمانی می‌تواند روی روسیه حساب کند که آن راه‌حلی که روسیه پیشنهاد داده، ملاک قرار گیرد.

    وی تاکید کرد: معتقدم شاه بیت این فرمول و پیشنهاد روسیه این است که غنی‌سازی در مرحله کنونی متوقف شود و در سایر جنبه‌های دیگر کشورهای 1+5 در قالب سازمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران همکاری داشته باشند و ما در اصول توقف غنی‌سازی را قبول کنیم و در مقابل امتیازاتی به ایران داده شود.

    زیبا کلام در پایان خاطرنشان کرد: این مرحله در حقیقت همان مرحله‌ای است که ما دو سال پیش قرار داشتیم و به این صورت ما برگشتیم به مرحله دو سال پیش

    رامتین ::: پنج شنبه 86/7/26::: ساعت 5:23 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 12
    بازدید دیروز: 1
    کل بازدید :276820

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    شاه بیت پیشنهاد پوتین توقف غنی‌سازی است - کرمانشاه

    >>لینک دوستان<<

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<